j

Content-management van je website

Content is king

Echt! Geen holle frase! Beter een lelijke website met accurate content dan een gestroomlijnde website met wow-design en dito gadgets. Indien de inhoudskwaliteit niet minstens gelijkwaardig is aan de designkwaliteit en de functionaliteitskwaliteit van de website, dan worden de verwachtingen van de bezoeker niet ingelost en is hij weg om waarschijnlijk nooit meer terug te komen. Je website staat en valt met de inhoud of de content.

Waarom is een doelgericht content-management belangrijk? Wat zijn de verschillende fasen van de inhoudscreatie? Je ontdekt het hier.

Win tijd met een content-manager tijd vóór, tijdens en na de bouw van je website!

Je wint als opdrachtgever tijd en geld: tijdens het opbouwproces van de website, maar ook wanneer de website online is.

Webdesigners en programmeurs focussen op respectievelijk het uitzicht en de bouw van de website, een content-manager focust op

  • de inhoud = foto’s, teksten, vertalingen, video’s, metadata
  • de mate waarin de website op de doelgroep is afgestemd
  • het gemak van het actualiseren
  • het analyseren van de inhoud eens de website online is.

Een content-manager begrijpt de taal van de programmeur en begrijpt de technische aspecten van het project: er zijn geen tijdrovende misverstanden omwille van een gebrekkige communicatie tussen de klant die de opdracht geeft tot het bouwen van de website en de bouwer zelf.

Een content-manager behoedt de klant voor onaangename verrassingen, eens de website online is. Heeft de klant gedacht aan een SEO-module? Een mogelijkheid tot analyse van de website-gegevens? Een veiligheidssysteem? Het zijn 3 dingen die onzichtbaar zijn voor de websitebezoeker en waar de klant doorgaans niet aan denkt, maar die uiterst belangrijk zijn voor de website.

 

Hulp nodig bij content-creatie en website-updates?

Prijs per uur voor inhoudcreatie

Tarief: tussen €40 en €60/uur – excl.btw.

Je kunt de inhoudcreatie volledig uitbesteden (beschrijven van de benodigde functionaliteiten, schrijven, vertalen, verzamelen van inhoud zoals teksten, video’s, foto’s) of slechts gedeeltelijk zodat je je uitgaven precies kunt budgetteren.

Contacteer AVRC voor meer info (telefoontje of mailtje).

 

 

De verschillende fasen van de inhoudscreatie

Een website is opgebouwd uit tal van soorten inhoud: logo, foto’s, teksten, maar ook de beschrijvingen van de foto’s, de metadata, kaarten, tabellen en veel meer.

Al die inhoud rangschikken en op orde krijg is een uitdagend project op zich. Ontdek hier 4 essentiële fasen.

  1. Begin met het opmaken met een duidelijke structuur van je toekomstige website
  2. Bepaal vervolgens de pagina’s en identificeer voor elke pagina 5 zaken:
    • de boodschap die je wil meegeven
    • het doel van de pagina: wat wil je met deze pagina bereiken?
    • de CTA (call to action): spoor je bezoeker aan tot een actie (iets kopen, contact opnemen, zich inschrijven)
    • 1 sleutelwoord (keyword): heel belangrijk voor de zichtbaarheid van de pagina (SEO)
    • 1 foto
  3. Nadien kan je beginnen schrijven. Verlies hierbij de paginastructuur niet uit het oog en gebruik titels en ondertitels (H1, H2, H3). Zorg er tevens voor dat het sleutelwoord enkele keren (ook niet teveel!) in je tekst voorkomt.
  4. Tot slot redigeer je alle metagegevens. Ook al zijn deze niet allemaal zichtbaar voor je potentiële klanten, toch zijn deze extreem belangrijk. Meer daarover op onze pagina over SEO. Besteed bijzondere aandacht aan de zogenaamde snippet die internauten te lezen krijgen terwijl ze aan het googelen zijn…Hoe beter je snippet hoe groter de kans dat de bezoeker naar jouw website doorklikt en niet naar die van je concurrenten.

Ook nog dit: een webtekst is geen boek. Zorg ervoor dat je het kort en bondig houdt en dat je boodschap duidelijk is!

Vaardigheden van een content-manager

Een content-manager of inhoudbeheerder moet technisch onderlegd zijn en alle finesses van het gebruikte CMS of Content Management Systeem kennen.

Deze technische vaardigheden stellen de content-manager in staat om de inspanningen en dus kosten van de implementatie van een bepaalde functionaliteit precies in te schatten. Sommige extra’s zijn gemakkelijk te implementeren, andere schijnbaar eenvoudige extra’s zijn dat niet. Voor de opdrachtgever zijn de positieve of negatieve gevolgen van een bepaalde functionaliteit niet altijd duidelijk. Een content-manager heeft hier een duidelijk zicht op.

Een content-manager is een teamplayer die contacten onderhoudt met de sleutelfiguren in het bedrijf die dag in, dag uit de in contact komen met de beoogde doelgroep van de website.

Hij is de spilfiguur die de communicatie tussen de opdrachtgever en de uitvoerder (de webdesigner en de programmeur die instaan voor de eigenlijke bouw van de website) verzorgt.

Een content-manager is een duizendpoot op het vlak van communicatie: fotografie, maken van video’s, schrijven van teksten, social media, begrip van de technische kant van een website: de inhoudsbeheerder kan het allemaal of heeft er minstens een substantiële affiniteit mee. Een heel mooie extra is het beheersen van verschillende talen, want dat betekent een onmiskenbare tijdwinst in het beheer van een meertalige website.